converterende website

Hoe krijg ik meer conversie in mijn website?

Stop meer conversie in je website. Dat wil elke website-eigenaar wel. Want meer bezoekers is mooi, het gaat erom dat de conversie van de bezoekers van je website omhoog gaat. Zodat het rendement van het verkeer naar je website of webshop omhoog gaat.

Inhoud

Converterende bezoekers

Wanneer je een zakelijke website hebt, wil je ook dat bezoekers gaan converteren. Met andere woorden:

  • je gaan bellen;
  • een aanvraag doen;
  • een ebook of whitepaper downloaden;
  • een boeking plaatsen, etc.

Dit conversiegerichter maken van je website heet ‘conversie optimalisatie’.

Vaak wordt er door ondernemers en MKB-bedrijven aandacht gegeven aan meer bezoekers door SEO, linkbuilding, adverteren, Google Ads, Social media, noem maar op.

Maar vaak wordt deze andere kant (conversie), ook wel online effectiviteit genoemd, vergeten.

Juist over dit onderwerp, hoe je kan zorgen dat je website effectiever wordt, gaat dit artikel. Dit artikel heb ik geschreven voor eigenaren van MKB-organisaties en ondernemers die met hun website meer business willen genereren, dus meer willen verkopen via hun website.

Website conversie elementen

De conversie van je website verhogen kan door een aantal elementen:

  • Content
  • Design
  • Techniek
  • Verkeer

Website conversie verhogen door content

Content is alles wat je op een website kan plaatsen dat gelezen, gezien en gehoord kan worden. Vaak draagt het geschreven woord het meeste bij aan conversie verhoging. Maar vaak wel in combinatie met filmpjes, afbeeldingen en eventuele audio.

Hier een paar krachtige tips om je content conversiegerichter te maken:

Spreek je doelgroep aan

De content op de meeste websites gaan alleen maar over het bedrijf zelf, over hun diensten, over hun organisatie, nieuws etc.

Wil je de conversie van je website verhogen, dan is het zinvol om de aanvliegroute van je content te veranderen. Zodat je content gaat over de bezoeker en over zijn behoeften / problemen en dilemma’s.

Verkoop gaten en geen boren

Een andere hele bruikbare conversie tip is dat wanneer je je diensten op je website aanprijst, dat je niet teveel gaat zitten in de beschrijving van je diensten… maar dat je deze content op een ander niveau plaatst.

Op het niveau van wat jouw diensten juist opleveren voor je bezoekers. Deze content gaat over het resultaat van, niet de boren maar de gaten!

Website conversie verhogen door design

Meer conversie website

Plaatjes, uitstraling en stijl zeggen zeggen meer dan 1.000 woorden. Naast het feit dat we deze woorden (content) echt wel nodig hebben op een website, kan er bij het design veel fout gaan of juist door het design extra gestimuleerd worden.

Een conversiegericht design is helemaal tip top en stimuleert conversie. Hier een paar handige tips voor een conversiegericht design:

Positioneer

Echt een marketingterm. Maar ontzettend belangrijk. Veel bezoekers van je website komen op jouw website voor de eerste keer. Via Google, via social media, via een andere bron… ze kennen jouw bedrijf en website dus niet.

Handig om te doen, is ervoor te zorgen dat ook deze nieuwe (onbekende) bezoekers binnen een paar seconden snappen waar ze zijn, wat jouw bedrijf te bieden heeft. Gebruik een slogan, vermeld USP’s in de header en ondersteun dit met passend beeld.

Minder = meer

Een traditionele valkuil die vaak wordt gemaakt, is de homepage (en soms ook de rest van de website) zo vol te maken dat er ‘altijd wel iets bij zit wat interessant kan zijn’. Het nadeel van overvolle websites is dat er dan zoveel elementen om aandacht vragen (hoofdnavigatie, subnavigatie, secundaire navigatie, acties, nieuws, footer, extra menu’s, etc.), dat het bijna onmogelijk is geworden om ‘door de bomen het bos te zien’.

Een website waar eenvoud troef is, straalt rust uit en weet op de juiste manier balans te brengen in de elementen die worden gepresenteerd. Google is natuurlijk een mooi voorbeeld van een ‘kale’ website. Het zoeken staat centraal.

Website conversie verhogen door techniek

Uiteindelijk bestaat je website uit techniek… een html code. Maar als deze techniek zo is geïmplementeerd dat je bezoekers intuïtief je website snappen en heel eenvoudig vinden wat ze zoeken, dan draagt je website bij aan de gebruikerservaring en dit werkt conversie verhogend. Een paar punten in de techniek die conversie verhogend werken.

Webshop meer conversies

Een snelle website Dit lijkt een open deur, maar kijk zelf maar eens hoe jij reageert als je zoekt naar iets op internet en een website reageert niet direct. Eerst laden. Zeker als het gaat om ‘zoeken’ (lees oriënteren) is een item als snelheid een punt waardoor bezoekers snel afhaken.

Daarnaast zorgt een snelle website (mobiele website) er ook nog eens voor dat Google je beter positioneert.

Snelle mobiele site werkt conversieverhogend

Tot een tien jaar geleden was het meeste website bezoek (ook in B to C) vooral desktop verkeer. Maar de laatste jaren heeft mobiel verkeer (lees smartphone en tablet) een vogelvlucht genomen. In sommige branches (B tot C) is het percentage mobiel verkeer al meer dan 75% van het totale verkeer.

Een goed werkende mobiele website is snel, heeft de content goed verdeeld (geen lappen teksten), is volledig responsive, heeft een duidelijk menu met circa 8 hoofditems, heeft een telefoonnummer op een generieke plek die ‘tikbaar’ is en heeft de content zo verdeeld dat online lezen via je mobiel gewoon prima gaat.

Is jullie mobiele website top?

Website conversie verhogen door juist verkeer

Bezoekers van jouw website komen meestal van: Google organisch, Google betaald, direct (toetsen de URL in), verwijzend verkeerd, social media en overige. En nu zul je denken wat heeft dit nu te maken met conversie? Heel veel.

Iedere verkeersbron heeft zo zijn eigen kwaliteit. En meestal blijkt dat naast direct verkeer (deze bezoekers kennen je al) organisch verkeer het meest kwalitatief is. Dus wanneer je inzet op meer organisch verkeer (door SEO Marketing en linkbuilding bijvoorbeeld) zet je in op kwaliteit en dit heeft invloed op de conversie van je website.

Een paar tips die hierbij kunnen helpen:

  • Onderzoek welke trefwoorden / pagina’s het hoogste conversie percentage hebben.
  • Zorg dat je website is aangesloten op Google Analytics en Google Search Console
  • Verhoog de Google-kracht van deze pagina’s door er externe linkjes heen te laten verwijzen (dit noemen we linkbuilding)
  • Maak deze pagina’s lekker waardevol, uniek en zorg dat er minimaal 600 woorden op staan
  • Herschrijf je metatags zodanig dat ze door kunnen gaan als advertentieteksten van Google Ads.
  • Onderzoek (of laat onderzoeken) welke andere trefwoorden (die je nog niet gebruikt op je website) interessant zijn qua zoekvolume en haalbaarheid

Er zijn nog veel meer tips hier, maar die je vind je ook hier op deze en deze website.

Een conversiegerichte website

Wanneer je vanuit dit perspectief (converse / effectief online) je content, design, techniek en verkeer verbetert… zal de conversie van je website hoger worden. Meer aanvragen, telefoontjes, offertes, leads en uiteindelijk klanten.

Tja, zo simpel is het eigenlijk.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × een =