online verkopen

Starten met online verkopen

Stel, je staat op het punt om bijvoorbeeld een koffiebranderij, een koffiebar of een koffiespeciaalzaak te starten. Of je verkoopt al jaren koffie offline, maar wilt je klantenkring online uitbreiden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want met alleen een mooie website bouwen kom je er niet. In dit artikel vertellen we meer over belangrijke factoren die bepalend zijn voor online succes. 

Om te beginnen…

Google maar eens ‘beste koffiebonen’ of ‘koffiezetapparaat met bonen’ en je vindt duizenden webshops van koffiespeciaalzaken, koffiebarretjes en koffiebranderijen die online koffie of machines verkopen. Ze bouwen zelf een website of laten een professionele website bouwen. De realiteit is dat veel van deze webwinkels niet eens gevonden wordt, waardoor de eerste verkoop lang uitblijft of de verkoop beperkt blijft bij vrienden, familie en de vaste klanten die je al had. 

Plan maken

Zoals eigenlijk met alles is het belangrijk om overal goed over na te denken en een plan te maken. Met alleen een leuke site kom je er namelijk niet. Wat onderscheid jou van de rest? Biedt je bijvoorbeeld koffie-abonnementen aan of koop je de koffie direct bij de boer in? Brand je de koffie zelf? Zo ja, wat maakt jouw koffie zo speciaal?

Het is belangrijk dat een doelgroep vindt die hier geïnteresseerd in is en dat je een plan hebt hoe je deze doelgroep gaat bereiken. Dat kan bijvoorbeeld via search engine optimization (SEO), social media of via advertorials. 

Webshop bouwen

Even een website bouwen met WordPress, Wixx of andere webbuilders. Je kunt er absoluut een mooie website mee bouwen, maar het vraagt wel om enige expertise. Voor beginners is Wixx een eenvoudig platform, maar verwacht je in de toekomst te groeien dan is dit misschien niet de juiste oplossing. Een website of een webshop laten bouwen is een flinke investering, die hem zeker waard is wanneer je serieuze plannen hebt met de online verkoop. 

Vindbaarheid in Google

Hoe je gevonden wilt worden laat je afhangen van je doelgroep. Constateer je dat ze veel op sociale media zitten dan is het de moeite waard om advertenties op sociale media te overwegen. Via een zoekwoorden onderzoek kom je erachter welke behoeften internetgebruikers hebben. In de meeste gevallen kan het daarom slim zijn om SEO te overwegen. Dit kun je zelf doen door hier meer over te leren of dit uitbesteden. 

Want je moet natuurlijk ook zorgen dat de conversie op peil is. Anders heb je wel bezoekers, maar converteren ze niet.

Tot slot

Je kunt nog zo’n goed plan hebben, een mooie website laten bouwen en de vindbaarheid verbeteren, maar uiteindelijk is de kwaliteit van het product, de koffie, natuurlijk het belangrijkst. Met het product kun je je richten op de verpakking, het land van herkomst, de brandgraad en ga zo nog maar even door. Doordat er zoveel aanbieders zijn is het met name belangrijk dat je voor een concept kiest waar mensen op zoek naar zijn.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *