Iedereen wil een mooie professionele website, maar wat kost dat nou? Er zit heel veel prijsverschil als je bij verschillende webbureau’s gaat vergelijken wat een nieuwe website je gaat kosten. De prijs varieert tussen de 200 en 25.000 euro’s. Dat is nogal wat.
In dit artikel geven we een compleet overzicht van de kosten en mogelijkheden als je een nieuwe website wilt.
Inhoud:
» Wat kost een website?
» Hosting- en domeinnaam-kosten
» Standaard of op maat?
» Eenmalige kosten
» Wat kun je zelf doen?
» Marketingkosten?
» Goedkoop is duurkoop?
Wat kost een website?
De kosten voor een website bestaan uit eenmalige kosten, zoals het bouwen en variabele, terugkerende kosten zoals je jaarlijkse hosting en eventuele marketingkosten. Ook hangt het er vanaf wat je eventueel zelf kunt doen, zoals de fotografie en de teksten schrijven. Een basis-standaard website waarbij je veel zelf doet, kan al vanaf een paar honderd euro. Hoe meer functionaliteiten je wenst, hoe duurder het wordt.
Hosting- en domeinnaamkosten
Verreweg altijd heb je domeinnaam- en hostingkosten. Het lijkt ons sterk dat je een professioneel ogende website op een subdomein van bv wordpress.com wilt hebben. Een site als bv webtekstschrijven.wordpress.com heeft geen kosten als domeinnaam (dat is gratis bij wordpress.com) en ook geen hostingkosten. Betekent wel dat je zeer beperkt bent in je mogelijkheden als het kiezen van het design.
Je kunt zelf dat subdomein laten verwijzen naar jouw eigen vastgelegde domeinnaam. Dan lijkt het al iets professioneler.
Een domeinnaam leg je al vast voor € 1,-/jaar. De meeste providers rekenen toch een jaarlijks bedrag tussen de 5 en 10 euro. Daarmee heb je dus alleen je naam vastgelegd, bv mijnwebsite.nl.
Hosting is een iets ander verhaal. Het hangt er enorm van af wat je met je website wilt doen. Hosting is de ruimte op het internet die je koopt om je website te laten draaien. Hoe grote je website, hoe ingewikkelder, hoe meer ruimte je nodig hebt en hoe duurder het dus is.
Als je een specifiek WordPress hosting-pakket afneemt, moet je rekenen op zo’n € 5,-/maand, dus jaarlijks minimaal een zestig euro. Een SSL-certificaat, die je nodig hebt om een beveiligde https-site te krijgen, maakt het zo’n €1 à €2,-/maand duurder. Ook een SSL-certificaat kun je veel duurder maken en zodoende nog veiliger (of sneller) te zijn.
Standaard of op maat
Het is natuurlijk logisch dat je meer kosten maakt als een website geheel op maat gemaakt moet worden. Dan zit je al snel op een 1.000 euro bij een ZZP-er, freelancer of beginnende webbouwer. Des te meer functionaliteiten of applicaties ontwikkeld moeten worden, des te prijziger het wordt.
Zo is ook een website veel duurder dan een diensten-website omdat alle producten op de juiste wijze geïmplementeerd dienen te worden. Een zelfgemaakt CMS kost ook altijd meer tijd dan een standaard systeem als WordPress of Joomla. Die laatste hebben wel weer de voorkeur van veel mensen omdat ze die zelf makkelijk kunnen bijhouden. Ook is er vaak direct al een goed design op mobiele telefoons en tablets; tegenwoordig een vereiste.
Daarnaast heeft bv WordPress vele gratis en betaalde thema’s. De betaalde hebben meestal meer functionaliteiten en zien er iets fraaier uit. Hoewel tegenwoordig je soms ook met een gratis thema een prachtige website kunt krijgen. ‘Gewoon een simpele website’ wat mensen vaak vragen, is dus gewoon mogelijk.
Als je gratis of betaalde thema echter moet worden aangepast naar jouw eigen specifieke wensen, gaat daar natuurlijk tijd in zitten. Het is logisch dat dat betaald moet worden.
Het goedkoopst ben je dus uit met een standaard website van bv WordPress en een gratis thema kiest. Daarnaast moet je je dan neerleggen bij de mogelijkheden die er zijn.
Eenmalige kosten
Er zijn nogal wat eenmalige kosten die bij een nieuwe website komen kijken. Een opsomming die nooit volledig kan zijn, maar je moet onder meer denken aan:
- Betaald (WordPress-)thema, circa €50-90
- Thema aanpassen: de eigen webbouw circa €1.000-2.500
- Teksten en fotografie: reken bij 10 pagina toch op een €750-€1.000
Daarnaast zijn er ook jaarlijks terugkerende kosten:
- Domeinnaam- en hosting (vergeet het SSL-certificaat niet)
- Google Ads: dat kun je zo duur maken als je wilt, maar maandelijks optimaliseren vanaf €250/maand is wel essentieel
- Zoekmachine-optimalisatie: Hoger in Google blijven gaat ook niet vanzelf; vanaf € 250/maand
- Mailchimp à €15,-/maand als je mailinglijst meer dan 2000 abonnees bevat
Sommige kosten zul je niet hoeven maken, en als je veel zelf doet kan je dat enorm schelen in wat je eenmalig of per maand kwijt bent.
Wat kun je zelf doen?
Een hele hoop dingen kun je natuurlijk zelf doen. De meeste kleinere bedrijven schrijven hun teksten voor op de website allemaal zelf bijvoorbeeld. Dat is vaak een snelle manier van besparen, omdat een externe copywriter/tekstschrijver natuurlijk ook eerst gebrieft moet worden. De tijd die dat kost kan de eenpitter vaak beter steken in het zelf schrijven van de teksten. Niet om alle tekstschrijvers nu het brood uit de mond te stoten -eigenaar René van pTera is zelf ooit begonnen als copywriter-. Een professionele tekst kan je natuurlijk wel veel meer conversie (lees klanten) opleveren.
Fotografie is hetzelfde verhaal. Natuurlijk kun je dat ook zelf doen. Een professionele website staat of valt echter wel met goede foto’s. Je kunt maar eenmaal een eerste indruk maken, en een foto zegt meer dan duizend woorden. Afijn, de keus is aan jou.
Als je zelf al het thema kiest, zoals bij dat hier bij pTera doen, kan dat veel tijd schelen. De webbouwer hoeft dat alleen maar te implementeren. Daarin gaat natuurlijk ook tijd zitten, maar als het thema al gekozen is levert dat al veel op.
Marketing | Doen of niet?
Als je dan eenmaal een site hebt, is het wel zaak om daar bezoekers naartoe te krijgen. Je hebt allerlei offline manieren om bekendheid te krijgen. Maar ook online zul je toch op zijn minst moeten nadenken over:
- Google Ads (voorheen Google Adwords); betaalde kliks in Goolge. Je staat direct online, maar elke klik kost geld. Ook het bijhouden en optimalisaren van je campagnes is raadzaam om te doen.
- Zoekmachineoptimalisatie: gratis kliks van mensen die zoeken. Kliks zijn gratis, maar om hoger in Google te komen, gaat er een tijd overheen.
- Nieuwsbrief: ga je je klanten en potentiële klanten een nieuwsbrief sturen? Dat is nog altijd een goede manier om prospects te krijgen. Houd je wel aan de privacy-regels doe bv een give-away aan nieuwe abonnees om ze op de lijst te krijgen.
- Social media. Zitten jouw klanten daar, dan is zaak om daar als bedrijf ook aanwezig te zijn
- Bloggen: Laat zien wie je bent, wat je doet en waarom mensen voor jou moeten kiezen
Al deze zaken kosten natuurlijk allemaal tijd (lees: geld). Maar als het goed is, leveren ze wel (nieuwe) klanten op.
Goedkoop is duurkoop?
Vaak hebben startende ondernemers niet veel geld om te investeren. En een website van een paar duizend euro kunnen ze vaak helemaal niet betalen.
Als je veel zelf doet en kiest voor een betrouwbaar bureau kun je inderdaad voor een paar honderd euro een professionele, snelle, mobielvriendelijke WordPress-website krijgen. Dan hoeft goedkoop helemaal geen duurkoop te zijn, maar ben je juist slim bezig.
Zeer bruikbare informatie, scheelt heel wat uurtjes uitzoekwerk. Dank je wel!
Ik blog regelmatig en ik ben je erg dankbaar voor je informatie. Dit artikel heeft echt mijn interesse gewekt. Ik ga uw website noteren en blijf ongeveer een keer per week controleren op nieuwe informatie. Ik heb me ook aangemeld voor uw feed.
oke….
https://www.renegreve.nl/linkbuilding-tips/#comment-302036